Adam Brzostek
19.03.2024
Czas czytania: 5:00

Jak ominąć ad blocki i zwiększyć ilość zbieranych danych w Google Analytics 4

Praktycznie zawsze, gdy porównujemy dane Google Analytics z systemem księgowym lub CRM znajdujemy różnice w danych na niekorzyść GA.

Łatwo to zweryfikować na danych o zamówieniach. Przy odpowiednio dużej skali liczba zamówień w systemie raportowym będzie większa, niż liczba zamówień zebranych w Google Analytics. Czasem rozbieżności te mogą dochodzić do 20%.

Taki stan rzeczy spowodowany jest przez następujące czynniki:

  • “nieprzyjazne” przeglądarki internetowe - głównym sprawcą zamieszania w tej grupie jest Firefox, który w domyślnych ustawieniach blokuje skryty Google Analytics, ale inne przeglądarki, też moga mieć podobne ustawienia
  • oprogramowania blokujące reklamy (adblock) lub wtyczki blokujące skrypty analityczne

Według badań kanadyjskiej firmy Blockthrough w 2022 roku w polsce z adblocków korzystało około 25% użytkowników. Duża część narzędzi tego typu blokuje nie tylko reklamy ale również skrypty analityczne takie jak GA.

Oznacza to, że w praktyce w Google Analytics nie jesteśmy w stanie zobaczyć faktycznych danych i zawsze musimy je traktować jako narzędzie do obserwacji trendów bardziej niż do raportowania.

Nie mniej jednak dane Google Analytics są kluczowe dla:

  • rozliczania kampanii internetowych
  • wielkości bazy remarketingowej
  • faktycznej wiedzy jak działa nasza strona

Na szczęście istnieją sposoby, które pozwalają na zwiększenie liczby zbieranych danych, jednym z nich jest tagowanie z wykorzystaniem Google Tag Manager Server-Side.

Jak tagowanie server-side wpłynie na ilość zbierania danych?

Po przeprowadzeniu testu na jednej ze stron obsługiwanych przez Bettersteps wynik z wprowadzenia tagowania server-side tagging przerosły oczekiwania i uzyskano wzrost o ponad 20% względem standardowego tagowania po stronie klienta

server side vs client side

Ale możemy rozpatrywać to jako skrajny przypadek, i musimy pamiętać, że jest to wartość zależna od wielu czynników. Minimalny wzrost uzyskany przy tagowaniu to 2%, a wartości te na podstawie naszych doświadczeń zazwyczaj mieszczą się w przedziale od 2% do 10%.

Jak to działa?

server schema

Powyższy schemat przedstawia logikę działanie tagowania po stronie klienta jak i po stronie serwera.

Jak widzimy przy tagowaniu po stronie serwera mamy dodatkowy pośredni punkt przed przesłaniem danych do docelowego systemu, którym jest właśnie nasze Google Tag Manager Server-Side i możemy go utożsamiać z serwerem proxy.

Poprzez takie przesyłanie danych w pewien sposób “oszukujemy” systemy blokujące, które wysłane zapytanie interpretują jak komunikacje z własnym serwerem a nie z serwerem 3rd party.

Dla uzyskanie pełnego kontekstu 1st party w tagowaniu server-side powinniśmy GTM umieścić na subdomenie naszej strony, ale przy wykorzystaniu domyślnej domeny od Google, rozwiązanie również będzie działać, z tym że efekty będą na pewno gorsze.

Jak to zrobić?

Żeby przetagować naszą stronę wykorzystując GTM server-side potrzebny będzie nam takowy kontener, najlepiej skonfigurowany na subdomenie naszej strony.

Cały proces opisaliśmy w naszym artykule dostępnym tutaj: https://bettersteps.pl/blog/praktyczny-poradnik-gtm-server-side-tagging-google-analytics-4/

Konfiguracja domeny niestandardowej dla App Engine

Sposób konfiguracji domeny niestandardowej dla Cloud Run został opisany w powyżej linkowanym artykule, ale dla pełnego obrazu poniżej przedstawiamy jak wygląda to dla app engine.

Na początku musimy taką subdomenę zarejestrować u naszego dostawcy serwera

Jeżeli posiadamy już zarejestrowaną subdomenę, musimy ją dodać i zweryfikować w projekcie Google Cloud wykorzystywanym przez nasz kontener.

W sekcji App Engine musimy wybrać Ustawienia a następnie zakładkę Domeny Niestandardowe, gdzie dostępna będzie opcja Dodaj Domenę Niestandardową

custom domain add
custom domain add 2

Po wpisaniu nazwy domeny Google Poprosi Cię o weryfikacje jej własności za pomocą Google Search Console. W tym celu najlepiej wykorzystać metodą DNS.

Po pozytywny zweryfikowaniu domeny otrzymamy następujący komunikat:

custom domain google search console verification

Po weryfikacji musimy zmapować aliasy naszej domeny

custom domain alias mapping

A ostani krok to aktualizacja w konfiguracji DNS

custom domain dns guide

Wykonując ostani krok instrukcji zakończyliśmy dodawanie domeny niestandardowej do naszego serwera. Teraz tak jak w przypadku cloud run musimy zaktualizować ustawienia naszego kontenera serwerowego oraz tagowania po stornie klienta.

Powiązane artykuły