Instalacja Google Analytics i Google Tag Managera na stronie internetowej

Z artykułu dowiesz się:

Instalacja Google Analytics na stronie internetowej brzmi strasznie dla osób, które nigdy tego nie robiły,  ale jest to stosunkowo prosta i szybka czynność, szczególnie dla posiadaczy stron postawionych na CMS WordPress, gdzie dostępne wtyczki czynią instalacje Google Analytics banalnie prostą. Pokażę Ci wszystkie dostępne metody instalacji, ale zachęcam Cię do skorzystania metody przedstawionej w punkcie 5, czyli wykorzystanie Google Tag Managera do implementacji Google Analytics. Jest nieco dłuższa i nieco bardziej skomplikowana, ale w przyszłości dzięki GTM (Google Tag Manager) będziesz mógł wycisnąć z Google Analytics o wiele więcej, a dodatkowo implementacja innych narzędzi takich jak np. HotJar będzie banalnie prosta!

Założenie Google Analytics

Po pierwsze jeśli nie masz jeszcze Google Analytics to musimy go założyć. Po wejściu na stronę https://marketingplatform.google.com/about/analytics/ wybierz Start for free. Będziesz potrzebował konta Gmail, więc jeśli go nie masz będziesz zmuszony do rejestracji konta. Po zalogowaniu się przez konto Gmail możesz zacząć tworzyć konto Google Analytics. Na pierwszym kroku musisz podać nazwę konta, a następnie przejdziesz do pytania Co chcesz zmierzyć?. W tym przypadku opisujemy mierzenie ruchu na stronach internetowych, więc wybierz Sieć. Na trzecim i ostatnim kroku zostaniesz poproszony o wpisanie nazwy witryny i url witryny. W tym miejscu, jeśli Twoja domena przekierowuje na https to wybierz go z listy przed wpisaniem adresu. Pamiętaj też o zmienieniu strefy raportowania na Polskę.

Po zaakceptowaniu warunków korzystania z usługi Google Analytics trafisz na stronę ze swoim unikalnym identyfikatorem śledzenia. Jeśli doszedłeś do tego kroku to właśnie udało Ci się założyć Google Analytics.

Instalacja Google Analytics przez wtyczkę – najprostszy sposób

Ten punkt jest poświęcony tylko dla właścicieli stron, którzy korzystają z WordPress. Jeśli Twoim celem jest mierzenie ruchu na swojej stronie i w przyszłości planujesz rozbudowywać analityki na własnej witrynie to ta implementacja jest dla Ciebie wystarczająca. Nie powinna ona zająć dłużej niż 10 minut. Zaloguj się do CMS swojej strony i wejdź w zakładkę Wtyczki -> Dodaj Nową. Po wyszukaniu frazy Google Analytics dostaniesz wtyczki, które pozwolą nam na dodanie Google Analytics do Twojej strony. Obecnie najbardziej popularny jest Google Analytics Dashboard Plugin for WordPress by MonsterInsights, który ma ponad 2 miliony pobrań – to dobra gwarancja na to, że wtyczka jest aktualizowana i zgodna z najnowszą wersją WordPressa.


Po zainstalowaniu i aktywowaniu wtyczki przejdź do konfiguracji wtyczki. Wtyczka poprosi Cię o zalogowanie się na konto Gmail, które użyłeś przy zakładaniu konta Google Analytics. Wybierz wtedy konto, którego używasz i dokończ połączenie. Jeśli wszystko poszło sprawnie powinieneś dostać komunikat, że połączenie zostało zakończone. Od tego momentu Google Analytics jest już zaimplementowany na Twoim koncie, a statystyki dotyczące ruchu na Twojej witrynie możesz sprawdzić w Google Analytics lub na zainstalowanej wtyczne na WordPress w zakładce Insights -> Raporty, gdzie znajdziesz podstawowe dane, które zasilane są z Google Analytics.

Ręczna instalacja Google Analytics na stronie bez używania wtyczki Ręczna instalacja Google Analytics na stronie bez używania wtyczki

Jeśli nie chcesz używać wtyczki lub nie masz strony postawionej na WordPress to kod możesz wkleić bezpośrednio w kodzie strony. W tym celu wejdź do Google Analytics -> Administracja -> Usługa -> Kod śledzenia. Pamiętaj jednak, że obecnie zalecane jest, aby instalować Google Analytics przez Google Tag Managera. Daje to szersze możliwości przy zbierania danych. Rekomenduję opcję bezpośredniego wdrażania Google Analytics na stronie tylko wtedy, jeśli jesteś pewien, że potrzebujesz jedynie podstawowych danych o ruchu na Twojej stronie i nie będziesz rozbudowywał analityki o np. kliknięcia w numer telefonu, śledzenie scroll reacha.

<!– Global site tag (gtag.js) – Google Analytics –>
<script async src=”https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-126880409-1″></script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag(’js', new Date());

gtag(’config', 'UA-126880409-1′);
</script>

Właśnie ten skrypt powinien się znaleźć w kodzie strony. Kod ten możesz w rzucić do <header> lub <body>.  W przypadku, gdy twoja strona jest podstawiona na WordPress powinieneś w ustawieniach wejść do zakładki Wygląd -> Edytor, a w pliku motywu znajdź Nagłówek Motywu (header.php). Po wklejeniu skryptu przed zaktualizuj plik. Od tego momentu skrypt Google Analytics będzie się uruchamiał przy każdej odsłonie Twojej strony a informacja o tym zostanie wysłana do Google Analytics.

Site Kit – nowość od Google. Wtyczka z większymi możliwościami.

Site Kit to wtyczka do WordPressa. Jest podobna do innych tego typu wtyczek, ale ma tą przewagę, że dzięki niej możemy mieć szybki dostęp także do innych narzędzi od Google: Google Tag Managera, Search Console, AdSense, Optimize i PageSpeed Insights. Jeśli więc nie zależy Ci tylko na Google Analytics i wiesz, że będziesz korzystał przynajmniej z jednego narzędzia wymienionego wcześniej to ta wtyczka może być dla Ciebie użyteczna. Musisz jednak być ostrożny z jej instalacją! Jest sporo opinii, że spowodowała błędy na stronie. Z tego też powodu zdecydowanie bardziej rekomenduję sposób omówiony w akapicie 5., ale jeśli bardzo chcesz sprawdzić wtyczkę od Google i mieć wszystko w jednym miejscu to możesz skorzystać z Site Kit. Aby ją pobrać wystarczy przejść do panelu administratora strony (www.przykladowyadres/wp-admin) i przejść do Wtyczki -> Dodaj nową. Po instalacji i aktywacji możesz rozpocząć konfigurację.

Na tym kroku powinieneś mieć wcześniej założone konto Google i posiadać Google Analytics lub inne narzędzia, które chcesz sparować.

Użyj Google Tag Managera do instalacji Google Analytics – najlepsza opcja!

Najlepszą ścieżką wklejenia kodu Google Analytics jest zrobienie tego przy użyciu Google Tag Managera (GTM). W przyszłości w prosty sposób , dzięki takiemu rozwiązaniu będziesz mógł instalować inne narzędzia np. HotJar lub jakikolwiek kod HTML na Twojej stronie.
GTM możesz zainstalować, tak samo jak w przypadku Google Analytics na dwa sposoby – przez wtyczkę lub przez bezpośrednie wklejenie kodu na stronę. Na początku jednak potrzebne jest założenie konta GTM na stronie https://marketingplatform.google.com/about/tag-manager/. Po szybkiej konfiguracji podstawowych informacji o Twojej stronie i kraju GTM zostanie stworzony.

W naszym przypadku jako platformę docelową wybierz Witrynę Internetową, ponieważ zakładamy ją dla strony WWW. Po założeniu konta pojawi się widok o Zainstalowaniu Menedżera tagów Google. Zapisz te dwa kody jeśli chcesz ręcznie zaimplementować GTM na swojej stronie. Jeśli będziesz używał wtyczki kody nie będą potrzebne. Jeśli jednak zamknąłeś okienko lub potrzebujesz kodu możesz go później sprawdzić klikając w kod GTM na górnym pasku.

Implementacja Google Tag Managera na WordPress przez wtyczkę

Jedną z najbardziej popularnych wtyczek jest Google Tag Manager for WordPress. https://pl.wordpress.org/plugins/duracelltomi-google-tag-manager/. Posiadając konto GTM przechodzimy do wtyczki, gdzie w polu Google Tag Manager ID musimy podać ID naszego kontenera. Jest to 7 cyfrowy kod na głównej stronie GTM. Zaznacz opcje Codeless injection i Zapisz zmiany. To wszystko. GTM jest już zainstalowany na Twojej stronie. Weryfikację czy wszystko się udało i GTM jest poprawnie zaimplementowany znajdziesz w ostatnim punkcie artykułu.

Implementacja przez wklejenie kodu na stronę

Według rekomendacji Google powyższe skrypty ze zdjęcia należy umieścić w <head> i <body>. Jest to słuszny kierunek, ponieważ ograniczy liczbę niewywoływania się skryptu zanim ktoś wyjdzie ze strony. Jeśli umieścisz cały kod na samym kodu strony to istnieje spora szansa, że nie złapiesz części użytkowników, którzy byli zbyt niecierpliwi i po 2 sekundach zamknęli Twoją witrynę. Pamiętaj jednak, że nie jest to wymóg i GTM zadziała nawet jeśli umieścisz go w innych częściach kodu strony.
W panelu WordPress skrypty możesz umieścić przechodząc do zakładki Wygląd -> Edytor Motywu. Kod pierwszy umieść w zakładce header. Znajdziesz to w Plikach Motywy w Nagłowek Motywu (header.php). Wklej kod na samym dole, ale przed zakończeniem headera </head> i zaaktualizuj plik. Sprawdź czy nie dzieje się nic złego ze stroną.

Po wklejeniu górnego kodu GTM, analogicznie przejdź do Pliku Motywu -> Stopka motywu (footer.php). Może być to zależne od motywu, ale powinieneś znaleźć tam <body> strony. Drugi kod GTM umieść przed samym zakończeniem </body>. Zaktualizuj plik.
To wszystko. Kod powinien już działać na Twojej stronie. Do pełni szczęścia potrzebne jest jeszcze wgranie Google Analytics przez GTM, aby dane o ruchu były wysyłane do narzędzia.

Masz już GTM na stronie? Czas na wrzucenie Google Analytics przez Google Tag Managera.

Jeśli nie masz jeszcze Google Analytics to krótka instrukcja założenia konta jest w punkcie 1. Jeśli masz już założone konto, potrzebujesz je wgrać na swoją stronę. Wejdź na Google Tag Managera w zakładkę Tagi i stwórz Nowy.
Po kliknięciu w konfigurację tagu dostaniesz listę typów tagu. Dla strony WWW wybierz Google Analytics – Universal Analytics. Zależy nam, aby Google Analytics był wywołany przy każdej wizycie użytkownika na Twojej stronie, dlatego zostaw pozostał opcję Wyświetlenie strony w Typ śledzenia. W ustawieniach Google Analytics musisz stworzyć nową zmienną, w której przekażesz unikalny numer Google Analytics.

W zmiennej musisz podać swój kod. Nazwij od razu tag w taki sposób, aby było to dla Ciebie czytelne.

Zapisz go. Ostatnim krokiem jest stworzenie reguły. Tag powinien być wywoływany na każdej stronie, bo chcemy śledzić ruch użytkownika na wszystkich podstronach naszego portala. Dlatego przejdź do reguł i wybierz stworzoną z automatu regułę All Pages. Tag powinien wyglądać w ten sposób (oczywiście numer UA musi być zgodny z Twoim numerem):

Zapisz Tag i go opublikuj. W tym celu w GTM kliknij Prześlij, a następnie Opublikuj. Dostaniesz potwierdzenie, że pierwsza Wersja 1 została opublikowana. Jeśli coś pójdzie nie tak, zawsze możesz przejść do zakładki Wersje i cofnąć zmiany.

To koniec implementacji GA przez GTM. Kilka szybkich kroków i Twój GTM odpala się już na Twojej witrynie, a za każdym razem gdy odpala się GTM wywołuje skrypty, które w sobie posiada według stworzonych reguł. W naszym przypadku jest to skrypt odpowiedzialny za wywołanie Google Analytics. W bardzo podobny sposób w przyszłości będziesz mógł implementować inne narzędzia na swoim portalu, a wszystko będziesz miał w jednym miejscu – w GTM, który jest swego rodzaju szufladą z różnymi kodami, które wywołują się według reguł, które stworzysz. Naszą regułą było, że skrypt Google Analytics ma odpalać się na wszystkich stronach (All pages). Pamiętaj jednak, że czasem warto zmieniać te ustawienia pod kątem innych narzędzi. W przypadku HotJara nie zawsze chcemy nagrywać zachowanie użytkownika na całym portalu, a np. interesuje nas tylko zachowanie na jednej stronie. W tym celu, aby nie wywoływać niepotrzebnych skryptów na innych stronach będziesz mógł stworzyć regułę, w której powiesz, że skrypt odpalający HotJara ma uruchamiać się tylko na stronie www.przykladowastrona.pl/oferta.

Sprawdzenie czy skrypt Google Analytics i Google Tag Managera został wywołany

Na Chrome możesz zainstalować wtyczkę o nazwie Tag Assitant (by Google). Będąc na swojej witrynie odpal wtyczkę klikając w Record i odśwież stronę. Po odświeżeniu strony wtyczka pokażę, jakie skrypty zostały wywołane i czy wszystko wygląda na pierwszy rzut oka dobrze. Powinieneś jedynie zacząć się martwić, jeśli etykieta będzie paliła się na czerwono.

Możesz również sprawdzić to w samym narzędziu w Google Analytics w sekcji Czas Rzeczywisty. Dodaj do swojej strony unikalny utm (artykuł o parametrach utm) w taki sposób: https://twoja-strona.pl?utm_source=test&utm_medium=test123&utm_campaign=test1234. Google Analytics przechwyci utmy, a w sekcji Czas rzeczywisty-> Źródła wizyt powinieneś otrzymać poniższy rezultat. Nasz własny ruch z utm został przekazany, a to oznacza, że na stronie uruchamia się Google Analytics.

Udostępnij artykuł

Inne artykuły