Artykuł przedstawia implementację głównych tagów przy pomocy Google Tag Managera pod wdrożenie enhanced ecommerce na Google Analytics 4. Wpis ten jest szczególnie pomocny dla osób posiadających swoje sklepy na WordPress, ponieważ wykorzystując dostępne wtyczki możemy sprawnie wdrożyć główne zdarzenia sprzedażowe. Wtyczki z wysyłką gotowego Data Layera mają swoje ograniczenia i w przypadku dużych sklepów nie sprawdzą się pod kątem niestandardowych danych, ale w przypadku mniejszych sklepów mogą być w pełni wystarczające.
Instalacja wtyczki GTM4WP pod wysyłkę Data Layera dopasowaną do Google Analytics 4
Instalacja wtyczki
Po zainstalowaniu wtyczki GTM4WP (https://pl.wordpress.org/plugins/duracelltomi-google-tag-manager/) na WordPress powinniśmy przejść do jej ustawień -> Integration -> WooCommerce i włączenie opcji Track enhanced e-commerce. Wtyczka wymusi na nas podanie ID naszego GTM. Tutaj drobna uwaga – jeśli już mamy zaimplementowany GTM bezpośrednio w kodzie strony to nie powinniśmy go podawać ponownie, aby uniknąć duplikacji. Jeśli GTM jest już w kodzie strony musimy go usunąć i wpisać numer GTM we wtyczce lub w samej wtyczce podać wymyślony numer GTM np. GTM-111111.

Przykład wysyłki danych

Weryfikację parametrów i ich nazewnictwo powinniśmy sprawdzić z dokumentacją od Google: https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/ecommerce?client_type=gtm
Wchodząc na kartę produktów zgodnie z logiką dokumentacji wtyczka wysyła Data Layer z eventem view_item oraz parametrami danego produktu. Wartości parametrów zaciągane są bezpośrednio z uzupełnionych pół w WooCommerce przy produkcie.

Przygotowanie zdarzenia add_to_cart pod Google Analytics 4
Data Layer z eventem add_to_cart
Jednym z głównych zdarzeń na stronach ze sklepem jest dodanie produktu to koszyka. Pomijając aspekty czysto raportowe, jest on również używany przy optymalizacji działań marketingowych. Pojawia się także w testach A/B do oceny, która wersja przyśpiesza proces zakupowy. W celu przygotowaniu tagu add_to_cart sprawdźmy strukturę danych, która jest wybijana w momencie dodania produktu do koszyka.

Implementacja tagu w Google Tag Managerze pod GA4
Znając strukturę DL możemy rozpocząć budowę tagu, który pobierze wartości i wyślę do naszej usługi GA4. Opisuję tutaj wdrożenie pojedynczego zdarzenia, zakładając, że GTM i Google Analytics 4 były wcześniej wdrożone.
W GTM tworzymy tag o proponowanej nazwie: GA4 – add_to_cart. W miejscu zdarzenia powinniśmy wpisać rekomendowaną nazwę, czyli w naszym przypadku: add_to_cart. Pełna lista przygotowanych zdarzeń przez Google dostępna jest tutaj: https://support.google.com/analytics/answer/9267735?hl=pl
Stworzenie zmiennych w GTM

Pozostałe parametry, które należy przygotować w analogiczny sposób:
Parametr | Zmienna DL |
currency | ecommerce.currency |
items | ecommerce.items |
value | ecommerce.value |
Tag add_to_cart w GTM pod GA4
Posiadając stworzone wcześniej zmienne powinniśmy je wykorzystać w naszym stworzonym tagu.


Gotowy json przygotowany pod Google Analytics z wysyłką eventów add_to_cart, begin_checkout i purchase
Plik należy importować w Google Tag Managerze. Pamiętaj, aby go scalić, a nie zastąpić – w ten sposób unikniesz usunięcia wcześniejszych plików w GTM.

Po imporcie należy pamiętać, aby w tagach dodać tag konfiguracjipod stworzoną wcześniej usługę – czyli numer GA4.

Całość należy zweryfikować i przejść tryb debbugowania przez cały proces zakupowy. Poniżej screen ze zdarzenia begin_checkout, który dodany został w pliku umieszczonym do ściągnięcia. W trybie debbugowania tag został uruchomiony poprawnie po wejściu na pierwszy krok zakupowy, przesyłając zdarzenie o nazwie begin_checkout z parametrami: currency, value i items.
