GA4 z Consent Mode Google vs brak Consent Mode Google

Z artykułu dowiesz się:

Czym jest Consent Mode Google?

Zgodnie z przepisami prawa na naszej stronie powinniśmy posiadać baner, dzięki któremu użytkownik decyduje o ciasteczkach analitycznych i marketingowych. Consent Mode Google to rozwiązanie, które umożliwia uruchomienie skryptów GA4 i Ads nawet w przypadku braku zgód na zbieranie informacji. W powyższym przypadku pliki cookie nie są zapisywane, ale następuje wysyłka pingów do Google Analytics. Na tej podstawie GA4 ma możliwość zebrania informacji za pomocą modelowania danych i dopisać brakujące zdarzenia bez przechwytywania ciasteczek.

Zbieranie danych bez włączonego Consent Mode Google

W przypadku prawidłowo wdrożonego Consent mode bez funkcjonalności Google nasze skrypty GA4 są blokowane. Z perspektywy Google Analytics 4 oznacza to, że narzędzie w przypadku braku zgody na ciastka analityczne nie zostanie uruchomione. To znacząco ogranicza ilość zbieranych danych.
Mamy zatem dwa sposoby implementacji trybu uzyskiwania zgody – podstawową (blokowanie skryptów przy braku zgód) i zaawansowaną (uruchamianie skryptów z dostosowaniem tagów Google na podstawie stanu zgody użytkowników). Implementacja zaawansowana pozwala nam uzupełnić braki w danych, które są normalnie niedostępne ze względu na blokowanie skryptu i nieuruchamianie Google Analytics 4 na stronie.
Implementacja zaawansowana (Consent Mode Google)

Implementacja Consent Mode Google (implementacja zaawansowana)

Całą implementację Consent Mode Google (już w nowej wersji v2) opisaliśmy w oddzielnym artykule: Poradnik Wdrożenia Google Consent Mode v2. Wpis ma opisany proces wdrożenia w zależności od posiadanego rozwiązania krok po kroku.

Tryby uruchamiania GA4 w zależności od wyrażanych zgód użytkownika

Na stronie użytkownik powinien mieć możliwość wyboru w jakim celu, chce aby jego ciastka były wykorzystywane. Z naszych zebranych danych na klientach z różnych branż wynika, że 99% użytkowników udziela wszystkie zgody na kategorie lub wszystkie odrzuca. Oznacza to, że tylko 1% użytkowników decyduje się na selekcję poszczególnych kategorii i np. odrzucenie zgód marketingowych z jednoczesną akceptacją na ciastka analityczne.
Tryby uruchamiania GA4

Z technicznego punktu wdrożenia, Google to rozdzielił i dopasowuje działanie tagów w zależności od konkretnych kategorii. W wielu przypadkach możemy się spotkać z takimi kategoriami ciasteczek:

  • analityczne (analytics_storage)
  • marketingowe (ad_storage, ad_user_data, ad_personalization)
  • personalizacyjne (personalization_storage)
  • niezbędne (security_storage)
  • funkcjonalne (functionality_storage)


Google Analytics 4 z poprawnie wdrożonym Consent Mode Google zachowuje się w następujący sposób:

 

  • brak zgody na ciastak analityczne (analytics_storage=denied)
    • nie są zbierane pliki cookie Analytics (główne z nich to _ga i ga<ID strumienia danych>)
    • wysyłane są pingi bez ciasteczek, które posłużą przy modelowaniu danych – oznacza to, że wszystkie zdarzenia są zbierane ale bez przypisywania sesji i client_id
  • zgoda na ciastka analityczne i marketingowe (analytics_storage=granted i ad_storage=granted)
    • adresy IP są zbierane
    • pełny adres URL razem z informacjami o kliknięciach z reklamy (gclid) jest zbierany
    • pliki cookie firm zewnętrznych ustawione wcześniej na stronach google.com i doubleclick.net oraz własne pliki konwersji są dostępne
    • pliki cookie reklamowe są odczytywane i zapisywane
    • odbierane są pliki cookie Analytics
  • zgoda na ciastka analityczne i odrzucenie ciastek marketingowcyh (analytics_storage=granted i ad_storage=denied)
    • nie będą odczytywane pliki cookie Google Ads
    • dane pod Google Signals nie są przetrwarzane (czym jest Google Signals i czy warto włączyć:  Czy zawsze warto aktywować Google Signals w Google Analytics 4?)
    • pełny adres URL razem z informacjami o kliknięciach z reklamy (gclid) jest zbierany. Dane są jednak używane tylko do przybliżonego pomiaru faktycznego natężenia ruchu z kanału płatnego (google/cpc)

Na jakich kontach GA4 Consent Mode Google zadziała?

W dokumentacji Google możemy znaleźć informacje, że aby modelowanie danych zadziałało musimy spełnić pewne wymagania:

  • co najmniej 1000 zdarzeń dziennie z parametrem o odrzuconym ciastku analitycznym (analytics_storage=’denied’) przez co najmniej 7 dni
  • minimum 1000 użytkowników dziennie z zaakceptowanymi ciasteczkami analitycznymi (analytics_storage =’granted’) przez co najmniej 7 dni z ostatnich 28 dni

Są to podstawowe wymagania GA4. Z naszych wdrożeń wynika, że nie są to bezwarunkowane wymagania. Można zaobserwować przypadki, gdzie ruch był mniejszy, a mimo to na koncie pojawiały się dane modelowane.

Aby Consent Mode Google działał musimy zaimplementować i spełnić dwa warunki:

  • mieć odpowiednią strukturę danych pod Consent Mode Google (tutaj już w wersji v2 z parametrami ad_personalization i ad_user_data)
				
					
'ad_storage': 'denied', 
'analytics_storage': 'denied', 
'ad_personalization': 'denied',
'ad_user_data': 'denied',
'personalization_storage': 'denied'
'security_storage': 'denied',
'functionality_storage': 'denied',

				
			
  • włączyć na usłudze w GA4 “Tożsamość na potrzeby raportowania – Mieszana”
GA4 tożsamośc raportowania
Jeśli usługa posiada dane modelowane – na koncie w raportach pojawi się komunikat, który będzie o tym informował. To jest podpowiedź, że GA4 wykorzystuje informacje od użytkowników, którzy nie wyrazili zgód na ciasteczka analityczne.
ga4 modelowane dane
Oprócz powyższego komunikatu, że dane są z uwzględnieniem szacunkowych danych użytkowników możemy otrzymać komunikaty:
  • bez szacunkowych danych użytkowników – mamy ustawioną tożsamość na potrzeby raportowania na mieszaną, ale brakuje wystarczającej ilości, aby GA4 oszacował brakujące dane
  • szacunkowe dane użytkowników są niedostępne – wybrany okres nie miał włączonej mieszanej tożsamości raportowania lub korzystamy np. z segmentu zawierającego sekwencję.

Jakie dane są modelowane w przypadku braku zgody na ciasteczka?

W przypadku braku zgodu, zdarzenia nie są połączone z konkretnym ciasteczkiem. W praktyce możemy mieć ciastko, które zrobiło 10 zdarzeń page_view (odsłony). GA4 nie jest w stanie określić czy wartość pochodzi od 1 czy 10 użytkowników. Przy modelowanych danych, przypisuje im odpowiednie wartości na podstawie ciasteczek, które wyraziły zgodę i mają podobne zachowania na naszej stronie. Opisywane wcześniej minimalne wymagania są zatem niezbędne, aby Google prawidłowo i dokładnie wyestymował poprawne dane. Bez odpowiedniej próbki danych nie byłoby to możliwe, dlatego strony z małą ilością odwiedzin nie mogą korzystać z tej funkcji. GA4 udostępnia dane modelowane tylko w przypadku, gdy jakość modelu jest pewna – wtedy taka informacja zostanie udostępniona na usłudze (informacja o tym, że dane są dostępne z uwzględnieniem szacunkowanych danych użytkowników). GA4 będzie zbierał wszystkie zdarzenia, a dzięki danym modelowanym przypisze do nich odpowiednią ilość sesji i użytkowników.

Ograniczenia wykorzystywania danych modelowanych

Modelowane dane mają swoje ograniczenia i nie możemy z nich korzystać tak jak w przypadku danych, gdzie użytkownik zaakceptował przetwarzanie plików cookie. Nie posiadając ciastek użytkownika nie jesteśmy w stanie skorzystać z funkcji Odbiorcy, budować segmentów i przesyłać ich np. do Google Ads. Inne nieobsługiwane funkcje to: Eksploracja zachowania użytkownika i cyklu życia użytkownika, segmenty z sekwencją, raporty dotyczące utrzymania i dane prognozowane – czyli wszystkie funkcjonalności, które dotyczą pracy na konkretnych ciasteczkach i analiza zdarzeń per użytkownik lub grupa użytkowników.

Skutki wdrożenia Consent Mode Google w Google Analytics 4

W celach weryfikacji i różnic w danych wykonaliśmy kilka implementacji. Na jednej usłudze zbieraliśmy informacje bez włączonego modelowania danych, a na drugiej modelowanie było dostępne. Wyniki mogą się różnić w zależności od wielkości konta oraz ilości odrzucanych zgód. Poniższe dane pochodzą z witryny, gdzie jest zaimplementowany baner z dwoma buttonami, a poziom wyrażanych zgód na ciasteczka analityczne wynosi 87%.

consent mode google modelowane dane

Po wynikach widać, że GA4 dość skutecznie przypisał wolumen sesji, gdzie nie było wyrażonych zgód na dane. Na koncie z danymi modelowanymi liczba sesji była o 11% wyższa (przy odrzucanych zgodach na poziomie 13%). Co ciekawe, nie przełożyło się to na analogiczny wzrost w sprzedaży. Oznacza to, że ten segment na podstawie wysyłanych pingów nie miał podobnego zachowania i współczynnika konwersji. Modelowanie zadziałało prawidłowo. Dane porównaliśmy dodatkowo z wynikami CRM i poziom zbieranych danych sprzedażowych w  GA vs CRM utrzymywał się na stałym poziomie (przed wdrożeniem cookie consent i po wdrożeniu cookie consent google z modelowaniem danych).

Podsumowanie

Obserwując obecną rzeczywistość i to jak duży nacisk jest kładziony na prywatność danych, włączenie i używanie Consent Mode Google staje się kluczowym elementem w Google Analytics 4. Oprócz wymagań prawnych i nadchodzącej weryfikacji Google na kontach Ads to bez wątpienia jedna z ważniejszych funkcjonalności w GA4, która pozwala na posiadanie dokładniejszych danych i zbieranie informacji o zdarzeniach pomimo braku zgód na ciastka. To powinna być pozycja obowiązkowa dla każdej firmy, która:
  • używa GA4
  • ma ruch na stronie WWW wynoszący min. 30 tysięcy użytkowników miesięcznie
  • ma poprawnie wdrożony Cookie Consent Mode i respektuje decyzje użytkownika o zbieraniu ciastek
5 3 votes
Ocena artykułu
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły

+48 796 393 332

kontakt@bettersteps.pl

Napisz do nas