Adam Brzostek
15.09.2023
Czas czytania: 5:00

Google Tag zastępuje Google Analytics 4 Configuration Tag

Na samym początku warto powiedzieć, że ta zmiana nie wymaga podjęcia żadnych działań i zostanie zrobione automatycznie, a pomiar Google Analytics będzie działał jak wcześniej.

Czym jest Google Tag?

Jest to pojedyńczy tag Google, który pozwala zarządzać wieloma systemami z poziomu jednego tagu. Google Tag od września jest w pełni kompatybilny z GTMem oraz z Google Analytics 4 oraz Google Ads jako miejsce docelowe.

google tag

Google Tag posiada jedno unikalne id z którym może być połączone wiele destynacja, tzn za pomocą jednego tagu będziemy mogli wysyłać informacje do wielu usług Google Analytics oraz do wielu kont Google Ads.

Co to jest destynacja?

Destynacja to miejsce docelowe do którego wysyłamy dane. Każda z destynacji posiada swoje unikalne id. W przypadku GA4 jest to identyfikator pomiaru, natomiast w przypadku Google Ads jest to identyfikator konwersji.

Jak wdrożyć Tag Google?

W nowo powstałych kontenerach mamy nie mamy możliwości tworzenia tagu konfiguracji GA4, a w istniejących już jakiś czas kontenerach ta opcja zostało oznaczona jako legacy.

Żeby stworzyć nowy Tag Google w kreatorze nowego tagu z grupy tagów Google Analytics wybieramy właśnie tą opcje, gdzie będziemy musieli podać id tagu

google tag

W Analyticsie znajdziemy go w sekcji Strumienie danych → mój strumień → Tag Google: Skonfiguruj ustawienia tagu

google tag
google tag

W kolejnym oknie już znajdziemy identyfikator naszego tago, jeżeli jest dostępny do interesuje nas ten który rozpoczyna się od “GT-…”, ale nasz tag Google może mieć wiele identyfikatorów i każdy z nich będzie działał.

Z tego poziomu możemy również zarządzić naszym Google Tagiem, m.in dodać kolejne miejsce docelowe lub połączyć nasz Google Tag z innym Google Tagiem

google tag

Pamiętajmy, że musimy mieć odpowiednie uprawnienia zarówno do innego tagu Google jak i do nowego miejsca docelowego.

Jeżeli dodamy nowe miejsce do celowe do naszego Google Tagu to zostanie ono odłączone od innego Google Tagu, także musimy być z tym ostrożni, żeby nie stworzyć jakiejś dziury w śledzeniu.

Połączenie dwóch tagów Google to operacja jeszcze bardziej skomplikowana, która scala obydwie konfiguracje rozszerzając działanie tagu. Zcaleniu podlegają też miejsca docelowe.

Ustawienia Konfiguracji

Możemy teraz wrócić do GTM’a. Po podaniu id tagu możemy zająć się ustawieniami konfiguracji, jeżeli chcemy zmienić te domyślne.

W kontekście Google Analytics z tego poziomu ustawimy m.in: wysyłanie lub nie zdarzenia page_view, wysyłkę do kontenera po stronie serwera lu user_id. Pełna lista parametrów dostępna jest tutaj: LISTA PARAMETRÓW

Ustawienia najlepiej wdrożyć poprzez zmienną ustawień konfiguracji Google Tag, ponieważ będziemy mogli ją wykorzystać do innego Google Tagu

google tag

Deklarujemy tu tylko te parametry, których ustawienia domyślne chcemy zmienić

google tag

Jeżeli będziemy potrzebować możemy nadpisać ustawienia ze zmiennej bezpośrednio w tagu

Wspólne ustawienia zdarzeń

Ostatnim elementem są wspólne ustawienia zdarzeń.

W tym miejscu określamy jakie parametry zdarzeń oraz/lub właściwości użytkownika będą wysyłane dla każdego zliczanego zdarzenia.

Tutaj podobnie jak w ustawieniach konfiguracji najlepiej zrobić to za pomocą zmienna, która będzie reużywalna do innych tagów.

google tag

I podobnie jak przy ustawieniach konfiguracji, jeżeli mamy potrzebę możemy nadpisać ustawienia zmiennej bezpośrednio w tagu.

google tag

W ten sposób skonfigurowaliśmy Tag Google, pozostało tylko dodać odpowiednią regułę uruchamiającą i opublikować zmiany.

Mam nadzieje, że artykuł okazał się pomocny, natomiast, jeżeli potrzebujesz wsparcia przy swojej stronie napisz do nas.

Podrzucam jeszcze przydatne linki z dokumentacji Google:

Powiązane artykuły