Rafał Piszczatowski
15.05.2024
Czas czytania: 4:30

Audyt GA4, Google Tag Managera i Consent Mode. Pełna weryfikacja Google Analytics 4.

Audyt Google Analytics 4 (GA4) to kluczowy proces, umożliwiający organizacjom efektywne wykorzystanie narzędzia i bycia pewnym swoich danych. Niestety, proste błędy podczas wdrożenia mogą prowadzić do poważnych błędów w interpretacji danych i wyciągania z nich istotnych decyzji marketingowych. Jeśli zastanawiasz się, czy skutecznie mierzysz swoje działania, czy dane sprzedażowe są poprawne i jesteś na ich podstawie rozliczyć swoich dostawców, to jesteś we właściwym miejscu.

Dlaczego audyt GA4 jest ważny?

Rzadko zdarza się, że usługi GA4 nie wymagają optymalizacji. Przy przeprowadzaniu audytu znajdują się elementy do poprawy. Kluczowe jest znaczenie tych poprawek. Istnieją usługi, które mimo zbierania przychodów na dużych poziomach mają nieprawidłowo zaimplementowane główne zdarzenia sprzedażowe lub wykorzystują GA4 tylko w kilku procentach możliwości.
Osoby korzystające z danych GA4 bardzo często zakładają, że są one precyzyjne. Nie muszą znać się na GA4, bo zajmuja się w biznesie czymś innym. Niestety opieranie się na informacjach niekompletnych lub błędnych, w obszarach takich jak marketing, może doprowadzić do niewłaściwych decyzji i przeznaczania budżetu na niewłaściwe cele.

Audyt jest również ważny z perspektywy naszej współpracy. Weryfikujemy całość konta, poznajemy jego strukturę, taksonomie zdarzeń, a także główne cele biznesowe. W momencie audytu rozumiemy klienta oraz oczekiwania od GA4, dzięki czemu rozumiemy sposób wykorzystywania narzędzi analitycznych w organizacji i możemy odpowiednio dopasować audyt do potrzeb klienta.

Era consent mode - ważny punkt audytu

Google Analytics 4 zależy od danych, które do niego napływają. W obecnej erze zgody na pliki cookie jest to istotne, ponieważ przy odpowiedniej implementacji możemy liczyć na utrzymanie zbierania danych na stałym poziomie (około 85% w stosunku do danych rzeczywistych CRM). Niestety stosunkowo mała ilość kont do dziś wykorzystuje w pełni Google Consent Mode v2 i pomimo odpowiednich wolumenów i zbieranych danych nie korzysta z modelowania danych lub nie sięga do tych danych bezpośrednio w Big Query.

Najczęstsze błędy lub rzeczy do optymalizacji

Brak wykluczeń przekierowań bankowych

Pojawiającym się regularnie błędem na usługach jest brak wykluczeń na referrale bankowe. Jest to o tyle ciągły proces, że raz na jakiś czas może dojść nowy referral bankowy. W ostatnim czasie był to e-blik. Warto zwrócić na swoim koncie czy baza wykluczeń jest odświeżana, aby sprzedaż była prawidłowo przypisywana. W skrajnych sytuacjach brak wykluczeń powoduje, że całkowicie gubimy ścieżkę zakupową i nie jesteśmy w stanie przypisać przychodów do odpowiednich źródeł (a przynajmniej nie automatycznie w raportach GA4)

Zbyt późna wysyłka zdarzenia “purchase”

Częstym obszarem do optymalizacji jest wysyłanie zdarzenia "purchase" dopiero po powrocie użytkownika ze strony banku. Takie opóźnienie może prowadzić do nieścisłości w danych, gdyż nie wszyscy użytkownicy wracają na stronę po dokonaniu płatności. Aby zapewnić dokładność danych, zdarzenie "purchase" powinno być wysyłane bezpośrednio po zakupie. Oczywiście, zdarzają się sytuacje, gdy płatność nie jest realizowana. Dlatego najlepiej jest rejestrować dwa takie zdarzenia, aby mieć pewność co do stopnia realizacji płatności. Dodatkowo, warto porównywać te wyniki z danymi CRM, aby znaleźć optymalne rozwiązanie.

Niepoprawnie wdrożony Consent Mode Google v2

Posiadając duży ruch na stronie powinniśmy korzystać z możliwości modelowania danych oraz mieć pewnośc, że wdrożony Consent Mode jest poprawny. Ten temat opisywaliśmy już w kilku artykułach. Dlaczego warto mieć go poprawnie wdrożonego możecie przeczytać tutaj: https://bettersteps.pl/blog/ga4-z-consent-mode-google-vs-brak-consent-mode-google. Sama instrukcja wdrożenia: https://bettersteps.pl/blog/praktyczny-poradnik-google-consent-mode-v2.

Niewykorzystywanie danych z GA4 do remarketingu

Google Analytics 4 to potężne narzędzie, które ma możliwość zbierania szerokiego zakresu danych. Te dane obejmują informacje na temat naszych klientów, na temat kategorii produktów i usług, które przeglądają i kupują. Te informacje można z powodzeniem wykorzystać w celach analitycznych, co pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i preferencji naszych klientów. Co najważniejsze, możemy tworzyć odpowiednie grupy remarketingowe, które umożliwiają docieranie do klientów, którzy już wcześniej wykazali zainteresowanie naszymi produktami lub usługami. Pomimo dużej bazy wiedzy i rozbudowanej struktury Data Layer, częstym błędem jest tworzenie bardzo wąskich grup odbiorców. Innym powszechnym problemem jest brak integracji między obszarem Google Ads i Google Analytics 4. Warto zatem zwrócić na to uwagę, aby w pełni wykorzystać możliwości, które daje Google Analytics 4.

Co weryfikujemy przy audycie GA4?

Ustawienia GA4

Przy audycie ustawień GA4 dokładnie sprawdzamy konfigurację konta, aby upewnić się, że jest ona prawidłowo skonfigurowana, co jest kluczowe dla prawidłowego śledzenia i analizy danych. Weryfikujemy wszystkie aspekty na poziomie usługi: atrybucja, cross-domain, retencje danych, strefy czasowe, a także poziom dostępów i standard ich nadawania.

Pozyskiwanie ruchu

W obszarze pozyskiwania ruchu skupiamy się na ocenie skuteczności różnych kanałów w generowaniu ruchu na stronie, a także na identyfikacji potencjalnych problemów, które mogą wpływać na jakość lub ilość ruchu. W GA4 zauważalnym problemem może być duża skala not setow, czyli ruchu nieprzypisanego. Jeśli

Warstwa danych Data Layer

Podczas audytu warstwy danych zwracamy uwagę na to, jak są zbierane i przechowywane dane, a także na to, jak są wykorzystywane i czy całość warstwy danych jest odpowiedno przekazywana.

Niestandardowe zdarzenia

Weryfikujemy poprawność wybijania, sposób i moment przekazywania wszystkich zdarzeń sprzedażowych i poza sprzedażowych.

Cookie consent mode

Sprawdzamy, czy tryb zgody na pliki cookie jest prawidłowo skonfigurowany i zgodny z obowiązującymi przepisami, aby zapewnić ochronę prywatności użytkowników, a także mieć możliwość wykorzystywania danych analitycznych zgodnie z prawem. Brak zgody nie oznacza, że nie możemy mieć informacji o samym zdarzeniu. Jak się dostać do danych bez zgód analitycznych opisywaliśmy w tym artykule: https://bettersteps.pl/blog/jak-korzystac-z-danych-google-consent-mode-w-big-query

Google Tag Manager

Dane spływające do GA4 zazwyczaj pochodzą na podstawie tagów w GTM. Przeprowadzając audyt sprawdzamy czy GTM jest odpowiednio skonfigurowany, nie ma niepotrzebnych tagów lub są inne powody do optymalizacji kontenera. Oprócz tagów GA4, w momencie weryfikacji głównych skryptów zawsze potwierdzamy poprawność wysyłanych tagów remarketingowych.

Big Query

W obszarze BigQuery oceniamy, jak organizacja wykorzystuje to narzędzie do przechowywania i analizy dużych zbiorów danych. Weryfikujemy obecne połączenie z BQ i pomóc w optymalizacji zapytań.

Looker Studio

Podczas audytu Looker Studio skupiamy się na ocenie, jak organizacja wykorzystuje te narzędzie do wizualizacji danych i generowania informacji. Sprawdzamy poprawność wykorzystywanych wymiarów, danych i sposób ich przeliczania, tak aby mieć pewność, że dane pokazywane są użyteczne dla odbiorcy raportu.

Podsumowanie audytu

Audyt GA4 stanowi dla nas kluczowy punkt wyjścia, na którym opieramy naszą dalszą współpracę i decyzje dotyczące kierunków działań. Jest to solidny fundament, który zapewnia nam pewność i wiarygodność danych, co jest niezbędne do ich efektywnego wykorzystania. Dzięki starannie przeprowadzonemu audytowi, możemy z pełnym zaufaniem korzystać z tych danych w naszej organizacji, co pozwoli nam na ich skuteczne przekucie na zwiększenie wpływów. Nie tylko pozwala to na lepsze zrozumienie obecnej sytuacji, ale również na przewidywanie przyszłych trendów i podejmowanie świadomych decyzji. Dzięki temu możemy wspólnie z naszymi partnerami przystępować do kolejnych etapów współpracy, które obejmują nie tylko wykorzystanie tych danych, ale również ich analizę i interpretację w kontekście długoterminowych celów naszej organizacji.

Powiązane artykuły